Wandelen is een geweldige sport, die je op een eenvoudige manier het hele jaar door kunt beoefenen. Toch zijn er heel veel mensen die aan het wandelen zijn begonnen door de Nijmeegse Vierdaagse. Lekker warm, gezellig, in juli samen met tienduizenden anderen.

Maar daar komt dan wel gelijk om de hoek kijken: de voorbereiding. Want 30, 40 en 50 km per dag en dat vier dagen achter elkaar, dat doen de meesten niet zomaar. Dat wordt trainen. Maar hoe dan? Dat is voor iedereen weer anders. Langzaam opbouwen, het hele jaar door wandelen, een week voor de vierdaagse even wat doen, 10 km minder dan de vierdaagse afstand, 10 km meer dan die afstand, zoveel mensen zoveel wensen.

De meesten zijn het wel over deze uitgangspunten eens:

-rustig beginnen, in februari of maart
-langzaam opbouwen, tot de te wandelen afstand is bereikt
-een aantal keren een dubbele tocht plannen, bijvoorbeeld zowel de zaterdag als de zondag
-minstens een keertje eens een tocht van 10 km langer lopen, waardoor de vierdaagse afstand een appeltje eitje gevoel geeft.

Daarom hieronder een voorbeeld van een trainingsschema, als uitgangspunt. Te veranderen naar eigen wens. En omdat ik zelf van een Rotterdamse wandelsport vereniging ben, heb ik achter elke trainingsdag eensuggestie gedaan voor een tocht uit de regio Zuid-Holland:

Vierdaagse trainingsschema

door | mrt 14, 2022

Pin It on Pinterest

Share This