Vandaag staat Engeland in het teken van Red Nose Day, oftewel Comic Relief. Een beetje als reaktie op Band Aid besloot men (onder leiding van Lenny Henry) 20 jaar geleden om een charity show te houden waaraan alle vooraanstaande komieken mee zouden doen. Met natuurlijk een lange inzamelings show op de BBC TV. In veel winkels kun je al weken van tevoren ook rooie neuzen kopen, of allerlei andere artikelen, zoals een grote neus voorop je wagen. De neuzen hadden dit jaar een veelkleurig kapseltje bovenop, zoals te zien in het logo hiernaast. Kikken!

Het lijkt wel of Engelsen geboren zijn voor liefdadigheid. Een groot gedeelte van de bevolking doet er aan mee. En slechts korte tijd na de inzameling voor de Tsunami, en met de jaarlijkse inzameling door Children in Need (met Terry Wogan) trekt men toch net zo makkelijk weer 37 miljoen binnen. Met de verwachting dat het nog hoger zal worden. En dat doet men met veel inventiviteit. Rooie kapsels, dagenlange shows waarin celebrities zich vrijwillig in vla laten dompelen, collectes bij bedrijven en in winkelstraten, en overal de mogelijkheid om geld te storten. En dat dus niet alleen nu. Binnen mijn bedrijf worden vrijwel elke week kleine collectes gehouden voor weer een ander goed doel. Win een taart, of een teddybeer, of noem maar op.

Ik heb me in elk geval goed vermaakt. De Engelse humor is goed aan mij besteed. Wat dat betreft blijf ik maar hier 🙂

Pin It on Pinterest